14.11.14

My Perfect Match

Tokassa postauksessa (kohta 6) kerroin Matching Processista, jonka tarkoitus on siis löytää se The One perhe, jossa sitten vietät seuraavan vuoden/9kk/6kk. Nyt kerron miten löysin oman perheeni! 

Mun hakemus hyväksyttiin torstaina ja perjantai aamulla sain jo ekan Matchin. Juutalaisperhe, kaksi suloista tytärtä, miniversioita musta ja Kiasta! Perhe asui 30min Manhattanilta. Perfect. Intoo puhukuen aloin juttelemaan perheen kaa. Perhe oli melkeen liian täydellinen "joku juttu tässä nyt mättää, ei heti eka voi olla näin täydellinen!". Sovittiin perheen äidin kaa Skype-treffit ja tuntia myöhemmin sovitusta ajasta sain puhelun perheen äidiltä. Puhelun jälkeen olin ihan vakuuttunu, tässä se on! Danu kuitenkin vähän hyssytteli: "Tä on vast sun eka match". Sovittiin toiset treffit. Olin ilmottanu et mun päivä olisi tosi kiireinen ja mulla olis just se tunti aikaa, sitten pitää jo olla uimakisoissa. "Ollaanhan kaikki ajoissa", päätin sähköpostiviestin. Uimahalli Ulpukan parkkipaikalla asetuin tietokoneen kanssa autoon odottamaan puhelua. Istuin autossa tunnin. Kisat oli alkamassa joten pakko mennä takasin sisään. 30 minuutia kisojen alkamisesta sain Skype-puhelun kännykkään.
    - "Anteeksi kun ollaan myöhässä! Ehditkö puhua?" 
Hölmistyneenä kerroin et mä tosiaan oon uimakisoissa nyt. Kolmas kerta toden sanoo ja once again, perhe oli tunnin myöhässä sovitusta aikataulusta. Joku ehkä ajattelee, et hei kamoon, myöhästely on yks miinus ja perhe on muuten yhtä plussaa! Mulle kuitenkin sovituista aikatauluista kiinnipitäminen on tosi tärkeetä, ja näiden myöhästelyjen jälkeen tuli sellanen olo, et mua ei ihan kunnioitettu ja jos vanhemmat myöhästeleen jo Skype-treffien kaa, nii tuleeko he esim. sovittuun aikaan kotiin töistä, vai saanko joka ilta tehdä ylitöitä? Matching on kuitenkin se hetki, jolloin paitsi sinä, niin myös perhe antaa itsestään sitä parasta kuvaa! Päättäväisesti kerroin perheelle, että olen pahoillani, mutta he eivät tuntuneet oikealta. 

VINKKI! Lue rivien välistä perheen hakemusta ja toimintaa ja ole tarpeeksi kriittinen! Et halua viettää vuotta perheessä,jossa myöhästellään koko aika, vaikka aikataulut ovat just sulle se tärkein juttu! Joo, periksi pitää joissain asiossa antaa, mut mieti tarkkaan missä.

Heti seuraavana aamuna olin saanut jo uuden Matchin ja taas lähellä New Yorkia! Perheessä äiti, isä ja kolme alle viisi vuotiasta lasta. APUA. Cultural Care "Sääntöihin" kuitenkin kuuluu, että jokaisen perheen kanssa Skypetetään ainaki kerran. Perheen äiti oli tosi ymmärtäväinen, kun sanoin, ettei mulla kokemus tai rahkeet riitä kolmen niin pienen lapsen hoitamiseen. Tämä äiti lupasi kertoa musta tuttavaperheelle, joka myös etsi au pairia samassa järjestössä kuusi vuotiaille kaksostytöilleen, olisin heille kuulemma tosi hyvä! Perhe2 ystävällisesti vapautti mut matchista. 

VINKKI! Heti jos tuntuu että rahkeet ei yksinkertasesti riitä, nii sano heti! Muutenki jos on joku asia, Skype-puhelusta riippumatta, yksinkertasesti tuntuu vaan nii ylitsepääsemättömältä, vaikka perhe olis muuten kuin hyvä, nii sano siitä perheelle heti. He saattaa olla sun kaa samaa mieltä! Tällöin säästät kummankin aikaa ja sekä sä että perhe pääsee taas etsimään Sitä Oikeaa! Kyseessä voi olla myös väärinkäsitys. Puhu siis suoraan, tyhmiä kysymyksiä ei ole!

Oon ollu tosi onnekas Matching Processissa, koska päivääkään en ollu ilman matchia. Perhe3, olin täysin myyty kun olin lukenu heidän hakemuksen. Lähellä Bostonia, kolme lasta joista kaks vauvoja joilla kuitenki oma hoitaja! Perheen pelisäännötki oli ihan ku kotona! Äkkiä vastasin "kylläkylläkyllä!!", kun perheen isä ehdotti Skype-treffejä. Mutta mun epäonneks, kun seuraavana aamuna heräsin, oli perhe vapauttanut mut matchista, ja jo uus perhe oli varannu mut. Perhe3 oli siis todennäkösesti löytäny jo au pairinsa, eikä heidän siis tarvinnu ees Skypettää mun kaa. Tässä kohtaa alko paineet kasvamaa... "Miks en vaa ottanu sitä ekaa perhettä?!?!!"

VINKKI! Älä lannistu, vaikka perhe ei haluaiskaan sua, pää pystyssä vaan eteenpäin! Ei saa masentua vaikka heti ei nappais, kyllä se oikee sielt tulee! Mielummin pistää aikaa sen oikeen ettimiseen, ku et parin kuukauden jälkee paikanpäällä huomaa et aha ei tä perhe ookkaa mulle hyvä.

Perhe4. Enpä voi tästä kummempia kertoa. Heidän hakemuksensa oli tosi tyhjä eivätkä he olleet ottanu muhun mitään yhteyttä sähköpostilla, saati sit Skype-treffi-ehdotuksia! "Säännöissä" kerrotaan, et ei pidä tästäkään hätääntyy, joten odotin pari päivää, sit laitoin ite viestiä. Ei vastausta. Wat?? Nyt olin tosi harmissani, olin varattuna matchissa ja ties vaiks se The One perhe menis täs nyt iha ohi!!! 

VINKKI! Jos perhe ei heti ota yhteyttä, ei tosiaan kannata hermostuu, kaikilla on kiireensä. Tietty tässäkin kannattaa vähän miettii et mitenköhän he au pairin sit paikan päällä ottaa huomioon... Jos perheestä ei mitään kuulu, soita toimistolle, he sieltä vapauttavat sut matchista niin pääset eteenpäin!

Viikko mun hakemuksen hyväksymisestä oli kulunu, olin avannu koneen tarkotuksella ilmottaa Cultural Carelle mun tilanteesta ja pyytä et he vapauttais mut perheen4 matchista, joka ei ollu ottanu muhun mitään yhteyttä useampaan päivään. Avasin sähköpostin ja siellä oli viesti perheen3 isältä! He halus Skypettää!! Perhe3 aka The Perfect Family oli ottanu muhun uudestaan yhteyttä! Kävi ilmi, et he tosiaan oli löytäny au pairinsa, mut sit tä tyttö ei päässykään lähtemään (good for me), joten he otti muhun uudestaa yhteyttä! Olin tosiaan iha vakuuttunu jo hakemuksen perusteella, mut sit kun perhe3 kerto et he haluis jutella myös mun vanhempien kaa, olin aivan myyty! Tää oli eka kerta ku perhe pyys tällasta, vaiks perhe 1 oli iha ottamas mua heille. Mul tuli sellanen olo et nyt tä perhe aidosti on kiinnostunu myös mun hyvinvoinnista. Huikee plussa. Skypettämisen jälkee soitin toimistolle ja selitin tilanteen. He vapauttivat mut perhe4-matchista ja matchas mut uudelleen perheeseen3. Perheestä kolme tuli mun The Perfect Match!  

VINKKI! Matchin löytäminen voi olla nopeeta, kuten mulla onnellisesti kävi. Näin ei kuitenkaa välttämättä aina ole, joten älä hermoile! Älä lannistu, kysele paljon, oo yhteydessä sun toimistoon, siellä autetaan! Jokasella Matching Process on henkilökohtanen ja tapahtuu eri tavalla!

Toivottavasti joku sai jotai hjelppiä tästä postauksesta tai muuten vaan nautti lukemastaan! Tä mimmi lähtee nauttii ensilumesta!

- Sanni



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti